محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

کاملترین آموزش نصب جوملا و WAMP Server به زبان ساده

در صورتی که قصد استفاده از سیستم مدیریت محتوا ی جوملا (Joomla) را دارید می توانید با نصب WAMP Server از این سیستم مدیریت محتوا استفاده کنید. اگر شما به تازگی با جوملا یا سیستم های مدیریت محتوای وب ( Content Management System ) آشنا شده اید بهتر است قبل از اینکه به سراغ فرآیند نصب سیستم مدیریت محتوای وب جوملا برویم کمی با ساختار و جزئیات این سیستم ها آشنا بشویم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

CMS چیست؟ جوملا چیست

CMS چیست؟ بررسی مفهوم سیستم مدیریت محتوای وب

یک سیستم مدیریت محتوای وب که به CMS معروف است و مخفف کلمه Content Management System است در واقع یک نرم افزار کاربردی تحت وب یا Web Application است که برای ایجاد وب سایت ها و مدیریت محتویات این وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد ، علاوه بر محتویات این سیستم قادر به مدیریت تمامی فعالیت ها و همچنین ظاهر وب سایت ها نیز می باشد که همگی بصورت متمرکز انجام می شود.

CMS ها تحولی اساسی در صنعت توسعه و طراحی صفحات ایجاد کردند به گونه ای که دیگر برای ایجاد صفحات وب نیازی به دانستن دانش برنامه نویسی وجود نداشت و براحتی هر کسی می توانست تنها با چند کلیک ساده برای خود یک وب سایت ایجاد کند.

برای ایجاد وب سایت های عادی کافی بود به یک کاربر ساده روش نصب و راه اندازی یک سیستم مدیریت محتوا را به همراه روش های اضافه کردن ، تغییر دادن و حذف محتوا را یاد بدهید تا بتواند با کمترین هزینه و آموزش یک کاربر ساده بتواند وب سایت خود را مدیریت و راه اندازی کند. در حال حاضر وب سایت انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران نیز از یک سیستم مدیریت محتوای وب برای انجام فعالیت های خود استفاده می کند که بصورت کاملا بومی توسط کارشناسان این انجمن برنامه نویسی و توسعه داده می شود.

جوملا چیست؟ آموزش نصب جوملا در ومپ سرور

جوملا چیست؟ معرفی Joomla به زبان ساده

جوملا یا Joomla بعد از سیستم مدیریت محتوای WordPress دومین CMS محبوب در دنیا محسوب می شود ، هسته اصلی جوملا بصورت کاملا رایگان و بصورت متن باز یا Open Source بصورت عمومی در دسترس می باشد . امکاناتی که هسته اصلی سیستم مدیریت محتوای جوملا به ما ارائه می دهد کم نیست

و بسیاری از نیازهای اولیه یک وب سایت را برطرف می کند اما کافی هم نیست ، بیش از 6 هزار اسکریپت جانبی یا بهتر بگوییم امکانات جانبی برای جوملا نوشته شده است که می توان آنها را بر روی هسته جوملا نصب کرد و کارایی های آن را افرایش داد ، به این امکانات در اصطلاح Extension های جوملا هم می گورند .

برخی از انواع این Extension ها را می توان به امکانات تبلیغاتی ، آمار وب سایت ، بالا بردن و بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا SEO ، فروشگاه و ... تقسیم بندی کرد که در این مقوله معرفی این Extension ها نمی گنجد. در نهایت توجه کنید

که قالب بندی مطالب و همچنین چهره وب سایت هایی که با جوملا راه اندازی می شوند به وسیله قالب ها یا Template های جوملا کنترل می شوند. هسته اصلی جوملا فقط چند قالب ساده در خود دارد اما شما براحتی می توانید برای جوملای خودتان Template های زیادی که بصورت رایگان نیز وجود دارند را دانلود کنید و بر روی سایت نصب کنید.

آموزش نصب WAMP سرور در ویندوز بصورت تصویری

در این مطلب به شما آموزش می دهیم که چگونه WAMP سرور را بر روی PC خود نصب کنید و روی آن CMS جوملا را قرار بدهید. نصب کردن و راه اندازی جوملا در محیط لوکال بر روی سیستم خودتان چندین مزیت دارد ، در صورتیکه بخواهید برای این نرم افزار برنامه نویسی کنید براحتی می توانید کدهای خود را اجرا کنید

و نیازی به دسترسی ریموت به سرور و هاستینگ خود ندارد و از طرفی براحتی می تواند دموی نرم افزار خود را به دیگران بدون هر گونه تاخیر و کندی در شبکه نمایش دهید. در برخی اوقات دیده شده که از WAMP در شبکه هم استفاده می شود اما این مورد چندان پیشنهاد نمی شود.

در واقع WAMP محیط وب هاستینگ را برای شما در سیستم شما شبیه سازی می کند. این آموزش برای سیستم عامل ویندوز می باشد اگر از سیستم عامل MAC استفاده می کنید ترجیجا به جای WAMP از نرم افزار MAMP استفاده کنید که همان کارایی را در MAC برای شما فراهم می کند و می توانید بر روی سیستم عامل MAC جوملا را براحتی نصب کنید . این آموزش بهترین گزینه برای شروع یادگیری نرم افزارهای جوملا و کد نویسی و دستکاری CSS و HTML موجود در این نرم افزارها می باشد. برای نصب WAMP بر روی سیستم عامل ویندوز مراحل زیر را دنبال کنید :


1- به وب سایت www.wampserver.com مراجعه کنید و آخرین نسخه موجود WampServer را دانلود کنید ، ترجیحا نسخه بتا را دانلود نکنید . توجه کنید که ممکن است با انواع و اقسام بسته های نرم افزاری Wamp در این وب سایت مواجه شوید ، بسته ای را انتخاب کنید که نیاز شما را برطرف می کند برای مثال به 32 یا 64 بیتی بودن بسته و همچنین امکانات موجود در آن دقت کنید تا بسته درست انتخاب شود. این بسته نرم افزاری Wamp بطور خلاصه شامل نرم افزارهای Apache وب سرور ، MySQL و زبان اسکریپت نویسی PHP و همچنین ابزار مدیریت پایگاه داده phpMyAdmin می باشد

2-بسته نرم افزاری دانلود شده را بر روی سیستم خود اجرا کنید ، با تصویر زیر مواجه خواهید شد :

تصویر اول نصب WAMP در اولین نگاه


3-دستورالعمل ها را به ترتیب اجرا کنید ، License را تایید کنید و در مسیر C:\\wamp نرم افزار را نصب کنید ، گزینه ایجاد آیکن دسکتاپ را انتخاب کنید و در نهایت گزینه install یا نصب را انتخاب کنید.

تصویر دوم نصب WAMP انتخاب مسیر و آیکن و در نهایت Install


4-معمولا از شما در خصوص مرورگر پیشفرض مشابه تصویر زیر سئوال می شود.

5-شما می توانید از فایرفاکس به عنوان مرورگر پیشفرض خود استفاده کنید فقط کافیست آیکن فایل اجرایی فایرفاکس را پیدا کنید و Open را انتخاب کنید ، معمولا فایل اصلی فایرفاکس به نام firefox.exe در مسیر Program Files سیستم و پوشه Mozilla Firefox قرار دارد که براحتی می توانید آن را پیدا کنید.

تصویر سوم نصب WAMP انتخاب مرورگر پیشفرض


6-زمانیکه با تصویر پایین مواجه شدید کافیست بر روی Next کلیک کنید ، شما صرفا از WAMP بصورت Local استفاده می کنید و نیازی به سرویس ایمیل ندارید بنابراین سرویس Live در این سناریو وجود ندارد.

تصویر پنچم نصب WAMP نصب بصورت اینترنتی یا لوکال


7-زمانیکه با صفحه Finish مواجه شدید گزینه Finish را انتخاب کنید تا فرآیند نصب WAMP بصورت کامل انجام شود.

تصویر ششم نصب WAMP انتخاب دکمه Finish برای اتمام نصب

8-هر بار که شما WampServer را اجرا کنید در قسمت Notifcation های ویندوز سون آیکن Wamp را مشاهده می کنید که در گوشه سمت راست و پایین Task Bar ویندوز دیده می شود ، بسته به بسته نرم افزاری WAMP ای که نصب کردید رنگ آیکن ممکن است متفاوت باشد اما شبیه یک W است که در قسمت Customize همین قسمت براحتی قابل مشاده است.

9-زمانیکه شما WampServer را اجرا می کنید به رنگ آیکن W در Taskbar دقت کنید. اگر همه چیز به درستی انجام شود ابتدا رنگ این آیکن قرمز ، سپس نارنجی و در نهایت سبز می شود. سبز شدن به معنی این است که همه چیز عادی است ، اما اگر رنگ های قرمز یا نارنجی را مشاهده کردید قطعا مشکلی وجود دارد که قبل از ادامه کار بایستی آن را برطرف کنید. یکی از معمولترین مشکلاتی که ممکن است در این مورد پیش بیاید این است که نرم افزاری بر روی سیستم شما نصب شده است که همانند Wamp از پورت 80 در حال استفاده است. WampServer از پورت 80 برای انجام کارهایش استفاده می کند و اگر این مورد مشکل داشته باشد کار نمی کند.

تصویر هشتم نصب WAMP نمایش آیکن به رنگ قرمز و نارنجی و سبز


10-اگر چنین مشکلی برای شما پیش آمد و رنگ آیکن Wamp به شکل قرمز یا نارنجی درآمد در اولین گام بر روی آیکن موجود راست کلیک کنید و در قسمت Apache و Service بر روی گزینه Test Port 80 کلیک کنید تا تست مربوطه انجام شود. بعد از کلیک کردن با تصویر زیر مواجه می شوید.

تصویر نهم نصب WAMP راست کلیک کردن و نمایش گزینه تست پورت 80
تصویر دهم نصب WAMP نمایش نتیجه تست پورت 80

در بالا نتیجه اجرای قسمت Test Port 80 را مشاهده می کنید ، در سیستم عامل من این آیکن به رنگ سبز بود و فقط برای نمایش به شما بر روی آن کلیک کردیم ، سبز بودن به معنی درست بودن عملکرد Apache و PHP بر روی WAMP است که بر روی پورت 90 به درستی کار می کنند 

در صورتیکه نرم افزار دیگری از همین پورت استفاده کنید این قسمت به شما نمایش می دهد که کدام نرم افزار از این پورت استفاده کرده است. بارها شده است که برای من مشکلاتی از این قبلی پیش آمده است ، یکی از معمولترین نرم افزارهایی که از پورت 80 استفاده می کند و برای WAMP اختلال ایجاد می کند سرویس Microsoft SQL Server Reporting است .

شما براحتی می توانید این سرویس را بصورت موقتی از قسمت Services ویندوز غیر فعال کنید . فقط کافیست این سرویس را به حالت Stop در بیاورید تا مشکلتان برطرف شود. دومین نرم افزاری که خیلی می تواند عملکرد WAMP را تحت تاثیر بگذارد سرویس IIS یا Internet Information Service ویندوز است.

این سرویس را بایستی از روی سیستم خود Uninstall کنید ، می توانید از control panel و قسمت Add Remove Programs و انتخاب گزینه Turn Windows Features On or Off و در نهایت برداشتن تیک Internet Information Service این سرویس را از روی سیستم عامل خود حذف کنید.

11-زمانیکه آیکن WAMP به رنگ سبز در بیاید برای مرحله بعدی آماده هستیم. قبل از نصب جوملا ما بایستی یک پایگاه داده یا MySQL Database برای نگهداری داده های اطلاعاتی جوملا ایجاد کنیم. برای اینکار بر روی آیکن WampServer راست کلیک کنید و گزینه phpMyAdmin را انتخاب کنید. با تصویر زیر مواجه می شوید. برای نام کاربری کلمه root و برای password هیچ چیز نیاز نیست وارد کنید تا وارد محیط مدیریتی phpMyAdmin شوید.

تصویر یازدهم نصب WAMP صفحه اصلی ابزار phpMyAdmin در WAMP نام کاربری و رمز عبور
کنسول مدیریتی PhpMyAdmin


12-ابزار phpMyAdmin یک نرم افزار یا بهتر بگوییم یک رابط کاربری تحت وب برای مدیریت پایگاه های داده موجود در MySQL می باشد. البته همیشه در این قسمت به آدرس URL وجه کنید ، در اینجا آدرس Localhost به معنی این است که وب سرور Apache شما در حال سرویس دهی می باشد. برای ایجاد یک User و Database در این محیط کافیست از منوی بالا بر روی Users کلیک کنید ، مشابه تصویر پایین :

تصویر دوازدهم نصب WAMP صفحه اصلی ابزار phpMyAdmin ایجاد یک User


13-سپس بر روی لینک Add User کلیک کنید ، معمولا در میانه صفحه به سمت چپ این گزینه وجود دارد و تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد:

تصویر سیزدهم نصب WAMP صفحه ایجاد User در phpMyAdmin

14- User ها در یک RDBMS که مخفف Relational Database Management System می باشد تعریف می شوند که در اینجا MySQL می باشد ، با اینکار شما به خوبی می توانید متوجه بشوید که چه User ای به چه Database ای دسترسی پیدا کرده است. اطلاعات زیر را برای User جدید تکمیل کنید تا عملیات به درستی انجام شود :

  • الف ) Username ، این نام کاربری را سعی کنید با معنی درست کنید ، شما می توانید این نام را به اسم سیستم مدیریت محتوای خود نامگذاری کنید یا هر چیزی که دوست دارید اما سعی کنید همیشه اسم با معنایی برای این قسمت انتخاب کنید . با توجه به اینکه از همین آموزش برای نصب نرم افزارهای دیگری مثل وردپرس و سوشیال انجین و بسیاری دیگر نیز استفاده می شود نام این کاربر داده را ITPRODB قرار می دهیم. اما در نهایت ما جوملا را فعلا نصب می کنیم و اطلاعات پایه جوملا را در این پایگاه داده قرار می دهیم.
  • ب ) Host : در اینجا localhost یا هاست محلی را وارد کنید.
  • ج ) Password : رمز عبور پایگاه داده می باشد ، خواهشا این رمز را یادداشت کنید ( ما P@ssw0rd را انتخاب می کنیم )
  • د ) Re-Type : مجددا همان رمز عبور را جهت Confirm یا تایید شدن وارد کنید.


سپس بر روی Database ایجاد شده در قسمت User کلیک کنید. گزینه Create را انتخاب کنید و کلیه دسترسی های یا Privilege ها را به کاربرتان بدهید. Database و User ای که در اینجا ما ساخته ایم به ترتیب ITPRODB و ITPRODB می باشند. تصویری که مشاهده می کنید چیزی شبیه به این است :

تصویر پانزدهم نصب WAMP قرار دادن User و Database بر روی هم و دادن Privilege ها


تصویر پانزدهم نصب WAMP قرار دادن User و Database بر روی هم و دادن Privilege ها

15- سپس بر روی گزینه Add User یا Go کلیک کنید که در انتهای سمت راست تصویر وجود دارد و بعد از آن با تصویر زیر مواجه می شوید :

ایجاد کردن User و Database و دسترسی در PhpMyAdmin
  • نکته : اگر تا به حال مشکل در database های جوملا در زمان نصب آن داشته اید ، مثلا موقع نصب جوملا نمی تواند Database ها و جداول مربوط به آن را ایجاد کند ممکن است کاربری که دارید دسترسی های لازم برای ایجاد Table در Database جوملا را نداشته باشد ، برای رفع این مشکل وارد صفحه phpMyAdmin شوید ، بر روی Users مشابه تصویر قبلی کلیک کنید و گزینه Edit Privileges را انتخاب کنید و به کاربر مورد نظرتان تمامی Privilege ها را بدهید. با اینکار اکثرا مشکلات دسترسی به دیتابیس حل می شود. البته همیشه اینکار لازم نیست.


16- حتما به لیست Database ها در سمت چپ دقت کنید. اگر بر روی Database ای که جدیدا ایجاد کرده اید کلیک کنید متوجه می شوید که phpMyAdmin به شما می گوید که هیچ Table ای ایجاد نشده است و Database خالی است. این همان چیزی است که در حال حاضر ما می خواهیم . Installer جوملا یا همان اسکرپت نصب جوملا به خودی خود در هنگام نصب این Table ها را در Database ایجاد می کند.

تصویر هفدهم نصب WAMP مشاهده Database خالی در PhpMyAdmin

17- خوب در اینجا Database مورد نیاز شما توسط PhpMyAdmin ایجاد شد و می توانید این صفحه را ببندید . قدم بعدی نصب جوملا است.

در این قسمت با مفاهیم سیستم مدیریت محتوا و ساختار Open Source و همچنین نصب و پیکربندی اولیه نرم افزار WAMP آشنا شدیم ، شما با استفاده از این آموزش می توانید هر سیستم مدیریت محتوای دیگری که با زبان PHP ساخته شده است را نیز نصب کنید و این آموزش مختص سیستم مدیریت محتوای جوملا نیست ، ما از جوملا در آموزش بعدی به عنوان یک مثال استفاده می کنیم شما می توانید هر نرم افزار دیگری مثل دروپال یا وردپرس یا هر چیز دیگری را نیز نصب کنید. ادامه فرآیند نصب در مقاله بعدی انجام می شود .

آموزش نصب جوملا | Joomla در WAMP سرور بصورت تصویری

چگونه جوملا را در WAMP نصب کنیم؟ در مقاله قبلی به شما سیستم مدیریت محتوا را معرفی کردیم و متوجه شدیم که چگونه WampServer را دانلود کنیم و آن را نصب کنیم و پیکربندی Database های MySQL توسط کنسول PhpMyAdmin را نیز یاد گرفتیم 

توجه کنید که با مقاله قبلی شما می توانید محیط نصب را برای تمامی سیستم های مدیریت محتوای وب آماده کنید و این تنظیمات بصورت اختصاصی برای جوملا نیستند ، شما از همین آموزش به بعد می توانید شروع به نصب وردپرس یا MyBB کنید و ادامه مراحل را جلو ببرید ، در این آموزش قصد داریم به شما آموزش نصب و راه اندازی قدم به قدم حالت پیشفرض سیستم مدیریت محتوای وب جوملا یا Joomla را آموزش بدهیم .

این آموزش صرفا موارد ابتدایی این سیستم است و برای انجام تنظیمات بیشتر و برنامه نویسی و دلخواه سازی این نرم افزار می توانید از آموزش های بعدی موجود در وب سایت استفاده کنید. جوملا را براحتی می توانید بصورت رایگان از طریق اینترنت دانلود و نصب کنید

این سیستم مدیریت محتوا توسط برخی از دوستان فارسی زبان ترجمه شده است و به زبان فارسی نیز موجود می باشد که می توانید از آن نیز استفاده کنید ، بعضا از این سیستم مدیریت محتوای فارسی شده به عنوان جومفا نیز نام برده می شود ، در ادامه با روش نصب جوملا آشنا می شوید.


18- وارد وب سایت www.joomla.org بشوید و به قسمت دانلود بروید. گزینه Full Package را دانلود کنید که در قالب یک فایل Zip در آنجا قرار دارد. معمولا نسخه های مختلفی در این وب سایت ارائه می شوند که برای بروز رسانی از محصولات قبلی نیز مورد استفاده قرار می گیرند ، اگر قصد بروز رسانی از محصول قبلی را ندارید از گزینه ای استفاده کنید که به عنوان Recommanded یا توصیه شده در وب سایت قرار گرفته است ، مگر اینکه بخواهید از Package های قدیمی تر برای تست Extesnion ها استفاده کنید. ما در اینجا آخرین نسخه را دانلود می کنیم و فایل Zip را بر روی کامپیوتر Save می کنیم.

تصویر هجدهم آموزش گام به گام نصب جوملا در Wamp Server صفحه دانلود وب سایت
  • نکته : اگر از نسخه های دیگری از جوملا استفاده می کنید توجه کنید که فرآیند نصب چندان تفاوتی ندارد و تقریبا در تمامی نسخه های مختلف این محصول روش نصب یکسان است و با جلو رفتن با همین آموزش می توانید تمامی مراحل را به درستی انجام دهید و جوملا را نصب کنید.

19- با توجه به اینکه در مقاله قبلی ما WampServer را در درایو C و مسیر C:\\wamp نصب کردید شما بایستی به مسیر C:\\wamp\\www بروید . اگر WampServer را در محل دیگری نصب کرده این در همان محل به دنبال پوشه www بگردید . در پوشه www یک Subfolder درست کنید ، اینکار برای انجام فرآیند نصب بهتر است اما اجباری نیست ، من معمولا تمامی محتویات Package را مسیر ریشه یا Root که همان www است کپی می کنم. در وهله اول محتویات پوشه www مشابه تصویر زیر خالی است.

تصویر نوزدهم آموزش گام به گام نصب جوملا در Wamp Server صفحه خالی www
  • نکته مهم : پوشه www در واقع ریشه یا Root نرم افزار Wamp محسوب می شود و به نام localhost قابل دسترس می باشد ، بنابراین علاوه بر اینکه شما می توانید جوملای خود را در یک پوشه زیر مجموعه نصب کنید می توانید در ریشه این وب سرور نیز نصب کنید اما نکته در اینجاست که اگر شما برای Wamp سرور خود در پوشه www چندین Subfolder ایجاد کنید می توانید به تعداد Subfolder های خود وب سایت در این وب سرور داشته باشید اما اگر جوملا را در ریشه این Wampserver نصب کنید صرفا می توانید یک وب سایت را در این مجموعه داشته باشید.


20 - سپس فایل Zip شده دانلودی از سایت Joomla.org را در مسیر ریشه www قرار دهید و آنرا در همانجا Extract کنید. در تصویر زیر مشاهده می کنید که محتویات این فایل Zip شده در محل www از حالت Zip خارج شده است.

تصویر بیستم آموزش گام به گام نصب جوملا در Wamp Server فایل های Extract شده جوملا در www

21- سپس مطمئن شوید که Wamp سرور در حالت Running یا در حال اجرا قرار دارد. فقط کافیست مثل آموزش قبلی به آیکن W موجود در Taskbar توجه کنید که در حالت سبز رنگ قرار داشته باشد. اگر این آیکن را مشاهده نمی کنید از طریق آیکن اجرایی Wamp در دسکتاپ آن را اجرا کنید تا در کنار Taskbar دیده شود . مشابه تصویری که در زیر میبینید آیکن W بایستی به رنگ سبز باشد.

تصویر بیست و یکم آموزش گام به گام نصب جوملا در Wamp سرور آیکن سبز WAMP

22- بعد از اطمینان از همه این موارد با استفاده از مروگر خود آدرس http:////localhost را وارد کنید . با اینکار بصورت خودکار اسکریپت نصب سیستم مدیریت محتوای جوملا اجرا خواهد شد و شما تصویری مشابه آنچه در پایین می بینید را خواهید دید :
تصویر بیست و دوم آموزش نصب جوملا – صفحه ورود اطلاعات و مشخصات کلی سایت

23- تمامی فیلد های مورد نیاز را پر کنید ، فیلد هایی که با علامت ستاره نمایش داده شده اند اجباری می باشد. Site Name یا اسم سایت در واقع عنوان وب سایتی است که در صفحه خانگی یا Home Page شما بعد از نصب جوملا نمایش داده می شود. ما در اینجا Site Name را انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران قرار می دهیم. ایمیل مدیر یا Admin Email گزینه است که هر چیزی می تواند باشد ، اما قطعا بایستی در قالب استاندارد یک ایمیل واقعی باشد مثلا ما در اینجا admin@tosinso.com را به عنوان ایمیل مدیر معرفی می کنیم.

نام کاربری مدیر و رمز عبور آن که با Admin Username and Password نمایش داده می شوند بسیار مهم هستند ، هر چیزی که انتخاب می کنید توجه کنید که حتما به خاطر داشته باشید یا آن را در جایی یادداشت کنید ، ما در اینجا admin و P@ssw0rd را به عنوان نام کاربری و رمز مدیر سیستم تعیین می کنیم.

این نام کاربری و رمز عبور بعد از نصب جوملا برای ورود به کنترل پنل مدیریتی جوملا مورد استفاده قرار می گیرد. گزینه Site Offline یا سایت آفلاین است را در حالت No یا خیر قرار دهید و بعد از اتمام همه این مراحل بر روی Next کلیک کنید.

تصویر بیست و یکم آموزش گام به گام نصب جوملا – صفحه نصب جوملا

24-حالا با صفحه پیکربندی پایگاه داده یا Database Configuration Page مواجه خواهید شد. نوع پایگاه داده را MySQLi قرار بدهید. حرف i در انتهای MySQL به معنای Improved یا توسعه یافته می باشد که در واقع یک PHP Extension برای برقراری ارتباط MySQL با PHP می باشد. نام هاست یا Host Name را localhost قرار دهید.

به عنوان نام کاربری و رمز عبور پایگاه داده یا Database همان مواردی را وارد کنید که در آموزش قبلی در PhpMyAdmin ایجاد کردیم . اگر به خاطر داشته باشید ما در مرحله قبلی پایگاه داده ای به نام itprodb ایجاد کردیم که در اینجا نیز همان را قرار می دهیم و رمز آن که P@ssw0rd است را وارد می کنیم. برای پیشوند ها و اطلاعات پایگاه داده قبلی همه گزینه های پیشفرض را انتخاب کنید و در نهایت بر روی Next کلیک کنید.

تصویر بیست و سوم آموزش نصب جوملا – صفحه انجام تنظیمات پایگاه داده MySQL

25- صفحه بعدی خلاصه و پایان ماجرا را به شما نمایش می دهد اگر صفحه انگلیسی باشد به شکل Finalization and Summary نمایش داده می شود. در اینجا شما می توانید اطلاعات نمونه یا Sample Data ای که در جوملا بصورت پیشفرض وجود دارد را نصب کنید.

این اطلاعات نمونه در واقع قالب کلی وب سایت شما را مشخص می کند ، با نصب این اطلاعات نمونه ، وب سایت جوملا شما بعد از نصب خالی از اطلاعات نیست و یک سری اطلاعات پیشفرض برای نمایش در آن وجود دارد ، اگر این اطلاعات نمونه را نصب نکنید صفحه ای که بعد از نصب جوملا مشاهده خواهید کرد صرفا یک صفحه خالی خواهد بود.

حتی قالب ها و ماژول های خاصی را توسط اطلاعات پیشفرض اسکریپت نصب همزمان بر روی جوملا نصب می کند که شامل امکانات و برخی Template ها و قالب های جوملا نیز می شود. ترجیحا اگر قرار است از جوملا برای یادگیری CSS و HTML استفاده کنید نصب اطلاعات نمونه را انتخاب کنید تا با کلیات محیط آشنا شوید.

خلاصه این صفحه در واقع تمامی کارهایی را نشان می دهد که شما در صفحات قبلی و همچنین در مراحل قبل از نصب یا Pre-Installation انجام داده اید و تنظیمات پیشنهادی خود جوملا می باشد. بررسی پیش از نصب یا Pre-Installation Check و همچنین تنظیمات پیشنهادی یا Recommended Settings محیط فعلی نصب جوملا را که در حال حاضر Wamp سرور می باشد یا را محیط و نیازمندی های نصب جوملا مقایسه می کند و بر اساس آن به شما پیشنهاد می کند. بررسی قبل از نصب جوملا یا همان Pre-Installation Check بسیار برای نصب جوملا حیاتی است و تمامی این آیتم ها بایستی در حالت بله یا Yes و به رنگ سبز رنگ باشند تا کار به درستی انجام شود.

اگر حالتی به غیر از این را مشاهده می کنید قبل از تایید حتما بایستی مقدمات و موارد مورد نیاز برای سبز شدن رنگ آیتم ها را ایجاد کنید. فعلا در حالت نصب هیچ مشکلی مشاهده نمی شود و همگی گزینه ها به رنگ سبز و Yes قرار دارند. دلیل سبز بودن این موارد این است که WampServer به خودی خود تمامی پیش نیاز ها و نیازمندی های نصب جوملا را به خوبی تامین می کند. تنظیمات پیشنهادی یا Recommended Settings مانند قسمت قبلی یک قسمت حیاتی و بسیار مهم نیست. همانطور که در تصویر نیز مشاهده می کنید اینها فقط موارد پیشنهادی است و جوملا بدون انجام شدن این موارد پیشنهادی نیز کار خود را انجام می دهد و به راحتی کار می کند.


این تنظیمات زمانی اهمیت پیدا می کنند که شما می خواهید از جوملا در محیط عملیاتی و واقعی استفاده کنید. محیطی که در حال حاظر ما در حال استفاده از جوملا هستیم لوکال است و اهمیت عملیاتی چندانی ندارد. به هر حال شما می توانید وب سایت جوملای خود را بصورت لوکال نصب و راه اندازی کنید و تنظیمات و تغییرات خود را در آن اعمال کنید و بعدا بصورت تمام و کمال آن را به محیط عملیاتی و اینترنت منتقل کنید.

البته اگر قرار است واقعا چنین کاری انجام دهید این تنظیمات واقعا کمک زیادی به شما در قضیه انتقال وب سایت نخواهند کرد ، برای اینکار بهتر است به مستندات موجود در وب سایت www.joomla.org مراجعه کنید. تصاویر زیر بصورت کلی صفحه آخر مراحل نصب را نمایش می دهد :

تصویر بیست و چهارم نصب جوملا – صفحه آخر خلاصه و تنظیمات پیشنهادی



تصویر بیست و پنجم نصب جوملا – صفحه آخر خلاصه و تنظیمات پیشنهادی

26- بعد از اینکه بر روی گزینه نصب یا Install کلیک کردید فرآیند نصب بصورت گام به گام به همراه گزارش مراحل به شما نمایش داده می شود که آن بصورت خلاصه ایجاد پایگاه داده ، ایجاد جداول و نصب اطلاعات نمونه و تنظیمات فایل ها و ... بصورت کامل نمایش داده می شود ، زمانیکه فرآیند نصب بصورت کامل انجام شد شما با تصاویر زیر مواجه خواهید شد :
تصویر بیست و هفتم نصب جوملا –  انجام شدن فرآیند نصب جوملا



تصویر بیست و هشتم نصب جوملا – صفحه آخر آخر نصب جوملا

27- سپس بر روی دکمه نارنجی کلیک کنید تا پوشه نصب جوملا که در مسیر ریشه www قرار دارد حذف شود. این گزینه بسیار مهم است و حتما بایستی انجام شود. بعد از اینکه بر روی این گزینه کلیک کردید بایستی با پیام زیر مواجه شوید.

28- تمام مراحل نصب جوملا همین بود . حالا شما بایستی بررسی کنید که تمامی قسمت های سایت شما به درستی نصب و راه اندازی شده است. برای اینکار دو لینک زیر را در مرورگر خود برای تست وارد کنید ، لینک اول وب سایت جوملا و لینک دوم محیط مدیریتی جوملا را نمایش می دهد :

 http://localhost ( وب سایت جوملا)
http://localhost/administration (  کنترل پنل مدیریتی جوملا)


تصویر سی ام نصب جوملا – صفحه اصلی وب سایت جوملا



تصویر سی و یکم نصب جوملا – کنترل پنل مدیریتی جوملا

29- بعد از اینکه در کنترل پنل مدیریت جوملا Login را زدید همانند شکل زیر شما به کنترل پنل مدیریت جوملا هدایت خواهید شد :
تصویر سی و دوم نصب جوملا – محیط مدیریت جوملا

در این سری مقاله شما آموزش نصب و راه اندازی Wamp سرور و ایجاد Database های مورد نیاز برای نصب سیستم مدیریت محتوای وب جوملا را یاد گرفتید و در قسمت دوم بصورت کامل نحوه نصب و راه اندازی یک وب سایت آماده با سیستم مدیریت محتوای جوملا را یاد گرفتید. در صورتیکه هر گونه ابهامی در خصوص مراحل نصب و یا مشکلاتی در حوزه نصب بر خوردید در ادامه همین مطلب عنوان کنید ، امیدوارم مورد توجه شما دوستان قرار گرفته باشد و بتوانیم با مقالات اینچنینی بیشتر در انجمن جزیره وب و سئو توسینسو در خدمت شما دوستان باشیم .توسینسو باشید.


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات