محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

تفاوت وبلاگ و وبسایت در چیست؟ به زبان بسیار ساده

تفاوت Weblog و Website در چیست؟ کدامیک بیشتر به کار ما می آید؟ وبسایت انتخاب کنیم یا وبلاگ؟ یکی از سئوالاتی که تا همین چند لحظه پیش از من می پرسیدید و جواب درستی دریافت نمی کردید این بود که واقعا تقاوت بین وب سایت و وبلاگ در چیست ؟ چرا برخی اوقات باید وب سایت داشته باشم و بعضی اوقات وبلاگ ؟ باور کنید مقایسه این دو مبحث آنقدر هم که به نظر می رسد آسان نیست اما امروز قصد داریم در توسینسو در خصوص تفاوت هایی که بین یک سیستم وبلاگ و یک سیستم وب سایت وجود دارد را با هم بررسی کنیم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

تفاوت وبلاگ و وبسایت در چیست؟ به زبان بسیار ساده

قبل از اینکه به سراغ ریز تفاوت های بین وب سایت و وبلاگ برویم بهتر است یک تفاوت اصلی را برای شما عنوان کنیم : در تئوری بیشترین تفاوت بین وب سایت و وبلاگ در نحوه نمایش و قالب بندی مطالب است . علاوه بر این تفاوت واقعا فاحشی بین این دو سیستم اطلاع رسانی اینترنتی وجود ندارد. فقط لطفا در خصوص نحوه درآمد زایی وبلاگ و وب سایت توضیح نخواهید چون در اصل هیچ تفاوتی در نحوه درآمد زایی در وب سایت و وبلاگ وجود ندارد و ترافیک ورودی به وب سایت یا وبلاگ شما است که درآمد زایی شما را تعیین می کند. اما بیایید یک مقدار فنی تر به مسئله نگاه کنیم.

تفاوت وبلاگ و وبسایت در چیست؟ به زبان بسیار ساده

وبلاگ یا بلاگ ( Weblog یا Blog ) چیست ؟

واژه وبلاگ یا Weblog را به دو قسمت Web یا تارنما و Log که در اینجا کارنامه ترجمه می کنیم تقسیم بندی می کنیم. بنابراین یک Weblog نمایی از کارنامه فعالیت کاربرانش می باشد ، چون جمله سنگین بود و چند دقیقه سکوت نیاز دارد یک جمله ساده تر می گوییم ( به خدا تعارف نداریم که خودمم از مفهومش سر در نیاوردم D: ) یک بلاگ یا Weblog در واقع لیستی از محتویات ارسالی توسط وبلاگ نویس است که بصورت زمانبندی شده و بر حسب تاریخ ارسال مطلب در کنار هم قرار گرفته اند و هر گاه مطلب جدیدی در وبلاگ ارسال شود و یا بروز رسانی شود در صفحه اول وبلاگ نسخه بروز شده نمایش داده می شود. در واقع شما در صفحه اول وبلاگ آخرین پست های یک وبلاگ یا همان آخرین محتویات ارسالی را مشاهده خواهید کرد.

تفاوت وبلاگ و وبسایت در چیست؟ به زبان بسیار ساده

شما براحتی می توانید با استفاده از سرویس هایی مثل WordPress یا Blogger برای خود وبلاگ طراحی کنید و یا از سیستم های قوی وبلاگ ساز استفاده کنید. خوبی وبلاگ در این است که معمولا بسیار ساده طراحی و ایجاد می شود و نیازی به داشتن دانش فنی زیاد ندارد. شما می توانید براحتی با استفاده از بسیاری از قالب های اماده یک وبلاگ داشته باشید و مطالب خود را در اینترنت به اشتراک بگذارید. کیفیت و بروز رسانی مرتب مطالب وبلاگ به شدت روی محبوبیت و ترافیک ورودی به آن تاثیر دارد ، برای اینکه یک وبلاگ را شناسایی کنید بهتر است به نکات زیر توجه کنید :

  1. لیست پست های بلاگ به ترتیب تاریخ آخرین ارسال به شما نمایش داده می شود
  2. در هر وبلاگ یک سیستم قرار دادن پست و کامنت بر روی هر مطلب وجود دارد تا افراد بتوانند نظرات خود را ارسال کنند
  3. پست های بلاگ بصورت زمانبندی شده بر اساس تاریخ ، نوع ، نویسنده و تگ ها آرشیو می شود
  4. در وبلاگ از سیستم RSS برای اطلاع رسانی مطالب بروز استفاده می شود
  5. وبلاگ ها رایگان هستند
  6. وبلاگ ها از پسوند های سرویس های وبلاگ استفاده می کنند برای مثلا پسوند blogfa یا blogspot به آنها اضافه می شود
  7. در راه اندازی یک وبلاگ نیازی به داشتن دانش برنامه نویسی نیست
  8. وبلاگ ها معمولا رسمیت ندارند و بصورت شخصی بیشتر وجود دارند ، شما معمولا چیزی به نام وبلاگ سازمانی ندارید
  9. وبلاگ ها دارای یک سری امکانات محدود از قبل تعریف شده هستند
  10. وبلاگ ها معمولا توسط سرویس دهندگان وبلاگ نگهداری می شوند و طبیعتا دردسرهای نگهداری کمتری دارند
  11. معمولا جملات و لحن بیانی که در وبلاگ ها استفاده می شود خودمانی و غیر رسمی است

تفاوت وبلاگ و وبسایت در چیست؟ به زبان بسیار ساده

وبسایت یا Website چیست ؟

در عوض وب سایت می تواند هر چیزی باشد . هر چیزی در اینترنت که بصورت HTML//CSS یا Java//JavaScript یا Python یا PHP یا هر زبانی از این قبیل باشد به عنوان یک وب سایت در نظر گرفته می شود. در مقایسه با وبلاگ ، یک وب سایت می تواند تمامی ویژگی های یک وبلاگ را داشته باشد با این تفاوت که یک صفحه خانه یا Home Page دارد که معمولا عوض نمی شود و برای مراجعه به صفحات دیگر وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد و فقط برای مشاهده پست های ارسالی نیست. وب سایت های تجاری و زیبایی که در اینترنت وجود دارند معمولا بصورت حاضر و آماده تهیه نشده اند و برای راه اندازی یک وب سایت زیبا شما باید حتما هزینه کنید و شاید مجبور باشید یک وب سایت را از صفر تا صد خودتان یا یک طراح وب سایت ایجاد کند.

به هر حال با استفاده از ابزارهایی مثل Adobe Dreamweaver شما می توانید برای خود یک وب سایت طراحی کنید. یک وبلاگ می تواند بخشی از یک وب سایت باشد که در قالب یک صفحه جداگانه به صفحه خانگی شما لینک شده است. در کل وب سایت یک دیدگاه کلان و سازمانی دارد و به هیچ عنوان محدودیت هایی که در یک وبلاگ وجود دارد در یک وب سایت وجود ندارد. یک وب سایت می تواند به سادگی یک صفحه وب ساده تا یک شبکه اجتماعی با میلیاردها صفحه مانند فیسبوک یا یک وب سایت تخصصی با هزاران صفحه مطلب مانند توسینسو باشد ، اما بصورت کلی می توانیم برای شناسایی یک وب سایت ملاک های زیر را در نظر بگیریم :

  1. وب سایت ها دارای یک صفحه خانه یا Home Page هستند که قسمت های دیگر وب سایت را معرفی می کند
  2. وب سایت ها معمولا بر اساس نیاز شرکت و با قالب خاص و مورد علاقه کاری که انجام می دهند طراحی می شوند
  3. یک وب سایت ممکن است درون خود یک وبلاگ هم داشته باشد اما فقط یک وبلاگ نیست
  4. در یک وب سایت معمولا قسمت سئوالات متداول وجود دارد تا اطلاعات بیشتری در خصوص وب سایت وجود داشته باشد
  5. معمولا وب سایت ها صفحه انتقادات و پیشنهادات دارند
  6. یک وب سایت شرکتی معمولا یک صفحه قوانین و مقررات استفاده از وب سایت دارد
  7. معمولا وب سایت ها یک فرم تماس با ما برای ارتباط با کاربرانشان دارند
  8. وب سایت ها خدمات یا محصولات خود را معرفی می کنند و برای اینکار صفحات ویژه ای طراحی کرده اند
  9. برای راه اندازی یک وب سایت مستلزم پرداخت هزینه هستید
  10. لحن صحبت ها و بیانی که در وب سایت ها استفاده می شود رسمی است
  11. وب سایت ها معمولا بصورت سازمان و رسمی فعالیت می کنند
  12. در وب سایت ها معمولا طراحی ها بصورت Static انجام می شود
  13. در وب سایت ها بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا همان SEO دشوارتر انجام می شود
تفاوت وبلاگ و وبسایت در چیست؟ به زبان بسیار ساده

آیا من به یک وبلاگ نیاز دارم یا یک وب سایت ؟

ما نمی توانیم دقیقا به شما بگوییم که وبلاگ نیاز دارید یا وب سایت ، این نیازهای شما است که تعیین کننده انتخاب شما است. اول تصمیم بگیرید که دقیقا می خواهید چه کاری انجام دهید ؟ اگر می خواهید صرفا صفحه ای داشته باشید که بصورت مستمر در آن محتوا برای مطالعه خوانندگان قرار دهید بهتر است که یک وبلاگ راه اندازی کنید. اما اگر می خواهید یک مجموعه کامل تجاری که معرف خودتان و سازمانتان است داشته باشید و علاوه بر اینکه بتوانید پست و مطلب ارسال کنید سایر امکانات تخصصی را نیز داشته باشید شما قطعا به یک وب سایت نیاز خواهید داشت.

اگر شما یک شرکت دارید بنابراین شما قطعا نیاز به یک وب سایت دارید که قابلیت های وبلاگ را درون خود داشته باشد ، اما دقت کنید که اگر می خواهید وب سایت داشته باشید یا باید دانش لازم کدنویسی را بلد باشید و یا اینکه هزینه های راه اندازی یک وب سایت را به طراحان وب سایت پرداخت کنید. البته سیستم های مدیریت محتوای رایگانی هم وجود دارند که به شما امکان راه اندازی بسیار ساده یک وب سایت ترکیبی با وبلاگ را می دهند که از آن جمله می توان به WordPress اشاره کرد. اما همیشه این جمله را در نظر داشته باشید که همه سیب های موجود روی زمین قطعا میوه هستند اما همه میوه های زمین قطعا سیب نیستند ، همه بلاگ های دنیا در واقع وب سایت هم هستند اما همه وب سایت های دنیا قطعا وبلاگ نیستند . امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد اگر نظر خاصی در این خصوص دارید خوشحال می شویم در انتها از این نظرات استفاده کنیم. توسینسو باشید


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات