حمیده سلامی
دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

PPC چیست؟ بررسی مفهوم پرداخت به ازای کلیک در سئو

Pay Per Click چیست؟ پرداخت به ازای کلیک در وب به چه معناست؟ چند نوع تبلیغات کلیکی داریم؟ در این مقاله قصد دارم که شما را با مفهوم PPC یا همان تبلیغاتی کلیکی آشنا کنم.به عنوان یک متخصص سئو باید بدانید که مجموعه مهارت های سئو زیرمجموعه ای از مهارت های دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود به همین خاطر است که علاوه بر این گروه مطلب ، به صورت همزمان گروه مطلب اصول و مبانی دیجیتال مارکتنیگ را هم توصیه میکنم که مطالعه کنید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

شاید الان شما با خودتان بگویید که تبلیغات کلیکی همان طور که از اسمش پیداست به تبلیغات ، دیجیتال مارکتینگ و یا بازاریابی مربوط میشود چه ربطی به سئو کردن یک وبسایت دارد؟!! اما باید بگویم جدای از این مطلب که سئو زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ است همین تبلیغات کلیکی موجب افزایش ترافیک به سمت سایت می باشد که یکی از الزامات یک سئوی خوب و موثر می باشد بنابراین اگر شما هم علاقه مند هستید که بیشتر درمورد این مدل تبلیغات بدانید این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

ppc چیست؟

تبلیغات کلیکی یـا (PPC) چیست؟

واژه ی لاتین PPC مخفف کلمه ی Pay Per Click یعنی پرداخت به ازای هر کلیک می باشد.البته به این واژه اغلب CPC نیز می گویند.که مخفف کلمه ی Cost Per Click می باشد و باید بگویم که این دو مفهوم در واقع یکی است و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند بستگی به خود شما دارد که بخواهید از کدام لفظ در این زمینه استفاده کنید.خب این کلمه همان طور که از معنایش پیداست یعنی پرداخت بابت هر کلیک.

یعنی شخص آگهی دهنده یا آن وبسایتی که قرار است لینک یا بنر تبلیغاتی و... خود را در سایت دیگری برای تبلیغات به نمایش بگذارد از این روش استفاده می کند به صورتی که بابت هر کلیکی که کاربر یا بازدیدکننده از سایت پذیرنده تبلیغات بر روی تبلیغات انجام دهد هزینه یا پول پرداخت می کند.و این روش تبلیغات بسیار روش موثر در جذب ترافیک است به این خاطر که افراد برروی آن کلیک می کنند و وارد سایت می شوند از آن طرف نیز تبلیغ کننده هزینه بیهوده پرداخت نمیکند و میداند که قطعا تبلیغاتش موثر واقع شده است

چراکه باید در این مدل تبلیغات به صورت مداوم آنالیز انجام دهد و میزان کلیک ها ، تاثیر آنها ، ترافیک سایت و... را بررسی و تحلیل کند تا بتواند استراتژی موثری را در این روش تبلیغاتی به کار بگیرد.وبسایت پذیرنده تبلیغات نیز از این روش سود می برد چراکه بابت هر کلیک میتواند هزینه دریافت کند و البته این را هم بگویم که موثر بودن این روش به این بستگی دارد که شما به عنوان تبلیغ کننده چه نکاتی را در نظر می گیرید و از چه سایت هایی استفاده می کنید.

در تبلیغات کلیکی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

در تبلیغات PPC یا CPC باید نکاتی را در نظر داشته باشید تا در نهایت به موفقیت تجارت الکترونیک شما و افزایش ترافیک به سمت سایت شود:

  • انتخاب هدف : در نظر داشته باشید که هدف شما از قرار دادن این گونه تبلیغات در سایر سایت ها چیست؟ و به دنبال چه هدفی هستید که کاربر را به سایت خود هدایت کنید؟وحتما پس از انتخاب هدف وبسایت های مناسبی را برای قرار دادن تبلیغات خود برگزینید .وبسایتهایی که کاربران بسیار زیادی دارند و پر بازدید هستند و شما میدانید که قطعا تبلیغاتتان موثر واقع می شود.
  • بازار هدف : کاربران و مشتریان احتمالی خود را بشناسید که از چه قشری هستند؟ این کار را می توانید با آنالیز رفتار کاربران انجام دهید.به دنبال تشخیص بازار هدف قطعا وبسایت های مناسبی را نیز پیدا خواهید کرد که آن دست از کاربران را بیشتر دارا می باشد.
  • جذابیت تبلیغات : اگر قرار است که بنرهای تبلیغاتی در سایت پذیرنده قرار دهید بهتر است که حتما از یک گرافیست حرفه ای در این حوزه استفاده کنید تا با چگونگی به کار گیری رنگ ها برای جذب کاربر و تصاویر گرافیک به خوبی آشنایی داشته باشد.اگر هم قرار است تبلیغاتی که دارای عنوان و کلیکی است را قرار دهید بهتر است که حتما از یک سئوکار مجرب کمک بگیرید تا کلمات کلیدی مناسب و عبارات مناسبی را برای لینک در نظر بگیرد.
  • صفحه فرود : حتما صفحه ی مورد نظرتون را که انتظار دارید کاربر با کلیک برروی تبلیغات به آن هدایت شود به درستی انتخاب کنید.انتخاب درست آن سبب میشود که کاربر در سایت بماند یا بلافاصله سایت شما را ترک کند.
  • هزینه هر کلیک : قبل از اینکه تبلیغات خود را قرار دهید حتما هزینه هر کلیک را برای سایت پذیرنده مشخص کنید و میزان مشخصی را برای این تبلیغات درنظر بگیرید.
  • تحلیل مداوم : قرار دادن تبلیغات کلیکی در سایت های مختلف بدون تحلیل و بررسی آن بدون شک کار بی فایده و بیهوده ای است.به این موضوع باید توجه کنید که کلیک هایی که برروی بنر ها میخورد و وارد سایت می شوند تقلبی نباشد و یا از ربات استفاده نشده باشد یا اینکه بازدیدکنندگان سایتی که با آن همکاری می کنید به صورت تشویقی و یا از طرف مدیریت سایت برای کلیک بیشتر کلیک نکنند همه اینها عواملی هستند که باید به صورت دقیق مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرند تا درنهایت به موفقیت PPC منجر شود.

اما واژه های لاتین دیگری نیز وجود دارند که خیلی شبیه به PPC یا CPC هستند. این واژه ها نیز خیلی هم بی ربط با موضوع و این مقاله نیستند بنابراین بهتر است که با مفاهیم آنها نیز آشنا شوید.

  • CPM : مخفف واژه ی انگلیسی Cost Per Thousands می باشد.یعنی پرداخت یا هزینه کردن بابت هر هزار نمایش تبلیغات که سایت پذیرنده باید قبول کند که به ازای هر هزاربار نمایش تبلیغات بنری یا لینکی هزینه دریافت کند این مدل نیز در سئو بسیار موثر و به صرفه می باشد.اما شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چرا M؟؟!! حرف M به عدد هزار در اعداد رومی اشاره دارد.
  • CPA : مخفف واژه ی انگلیسی Cost Per Action می باشد.یعنی شما ابتدا اقدامات موردنظر را برای کلیک برروی تبلیغات مشخص می کنید در صورتی که کاربر با کلیک برروی تبلیغات شما دقیقا همان اقدام را انجام دهد شما بابت آن هزینه پرداخت می کنید.
  • CPL : مخفف واژه ی انگلیسی Cost Per Lead می باشد. یعنی هدایت کردن بازدیدکنندگان و کاربران برای عضویت در خبرنامه ، عضویت در سایت یا پر کردن هر فرم دیگری که شما به عنوان هدف تعیین کرده اید که اصطلاحا به آن CPL می گویند.این مدل تبلیغات بیشتر برای مواقعی استفاده می شود که شما میدانید بازدید کننده با یک بار بازدید خرید نمی کند و امکان فروش نیست بنابراین سعی دارید با اطلاع رسانی از طریق خبرنامه یا چندبار بازدید آنها را به کاربران همیشگی خود تبدیل کنید که البته در این روش CRO نیز مطرح است که در یکی از مقالات این گروه مطلب درموردش صحبت کردیم.پیشنهاد میکنم برای درک بهتر CRO حتما این مقاله را مطالعه کنید.

درنهایت امیدوارم که با این مفهوم در سئو نیز آشنا شده باشید و اگر مطالعه این مقاله برایتان موثر واقع شد آنرا با سایر افراد به اشتراک بگذارید تا دوستان دیگر هم استفاده کنند. توسینسو باشــید.


حمیده سلامی
حمیده سلامی

دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر _ IT

نظرات