CDN چیست؟ معرفی شبکه توزیع محتوا به زبان ساده

CDN چیست؟ شبکه توزیع محتوا چیست؟ یکی از بهترین ترفند های کنترل ترافیک سایت و سرویس های اینترنتی و به طبع افزایش سرعت وب سایت استفاده از cdn می باشد.یکی از تکنولوژی های محبوب توسعه دهندگان وب Content Distribution Network یا Content Delivery Network به اختصار CDN نامیده می شود که با آن می توانید سرعت بارگذاری و نمایش سایت خود را افزایش دهید به صورت خلاصه شبکه تحویل محتوا که به اختصار CDN نیز گفته می‌شود یک شبکه بزرگ از سرورهایی است که در چندین نقطه دنیا مستقر هستند و در نقاط مختلف جهان توزیع شده‌اند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

CDN چیست؟ معرفی شبکه توزیع محتوا به زبان ساده

با استفاده از CDN محتوا با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربر از طریق نزدیک‌ترین سرور به کاربر ارائه داده می شود. این سرویس در افزایش سرعت تحویل محتوا و پهنای باند در وب سایت‌های با ترافیک بالا بسیار تاثیرگذار است.در واقع CDN رو میشه به صورت شبکه ای از کامپیوترهایی با وظیفه ارسال اطلاعات درخواستی به کاربر در کمترین زمان و انتخاب مناسبترین مسافت، تعریف کرد.

CDN چیست؟ معرفی شبکه توزیع محتوا به زبان ساده

معمولا سایت ها شخصی اطلاعات سایت خود تنها بر روی یک سرور ( Host ) نگهداری می کنند و از آنجا به کاربران و بازدیدکنندگان خود در سراسر جهان سرویس می دهند و تنها می توانند با محدودیت های سرور خود مانند مقدار پهنای باند ، سرعت تبادل اطلاعات و ... به کار خود ادامه دهند. در مقابل شرکت های بزرگ اینترنتی ، برای سرویس های اینترنتی خود از چندین سرور در نقاط مختلف جهان برای ذخیره سازی و توزیع اطلاعات و امکانات خود در سراسر جهان استفاده می کنند. این امر باعث می شود که کاربران مختلف ، در هنگام استفاده از سرویس های آنها هیچ گونه تفاوتی را احساس نکنند و همگی با بالاترین سرعت ممکن از نزدیک ترین سرور شرکت مورد بحث استفاده کنند.

CDN چیست؟ معرفی شبکه توزیع محتوا به زبان ساده

اینجاست که تکنولوژی CDN بسیار کارآمد می شود و می تواند به تمامی شرکت های کوچک و توسعه دهندگان سایت های خصوصی ، قدرت شرکت های بزرگ را بدهد. این سرویس به این گونه کار می کند که از تمام اطلاعات ثابت شما مانند تصاویر، کدهای CSS و javascript، mp3، pdf و فایلهای ویدئویی شما یک نسخه کپی بر روی nodes یا سرویس های مختلف خود که در سراسر جهان دارد تهیه می کند و تنها اطلاعاتی که قابل تغییر و بروزرسانی هستند مانند متون و کدهای HTML از سرور اصلی شما فراخوان میشوند. با این کار مصرف پهنای باند هاست شما کاهش می یابد .از مزایای دیگرCDN می توان به امنیت ، همیشه در دسترس بودن ، پخش صحیح فشار بر روی چندین سرور و ... اشاره کرد.


نظرات