علیرضا فاضلی
طراح وب و گرافیست

تفاوت UI و UX چیست؟ بررسی مفاهیم UI و UX به زبان ساده

UI چیست؟ UX چیست؟ تفاوت UI و UX در چیست ؟ امروز می خواهیم در این مقاله به بررسی مفاهیم رابط کاربری و تجربه کاربری بپردازیم. اگر شما از دوستداران دنیای دیجیتال و فناوری هستید حتما با واژه های Ui  و UX  آشنا اید، دو واژه که در بین طراحان وب و اپلیکیشن بسیار تکرار و رد و بدل میشود.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

فرق ui و ux

UI  مخفف کلمه User Interface  میباشد که به معنی رابط کاربری است و  UX  مخفف واژه User Experience  است که این کلمه هم به معنای تجربه کاربری است. همانطور که میدونید رابط کاربری شامل المان‌های دیداری یک محصول یا تصویر یا هر چیز دیگه ای می‌شود، برای مثال در یک سایت یا اپلیکیشن، تمام تصاویر استفاده شده، طیف های رنگی، طراحی ظاهری  و… می‌توانند در بردارنده‌ی مفهوم User  Interfaceباشند.

طراحان رابط کاربری وظیفه‌ی ایجاد یکپارچگی و زیباسازی ظاهری یک محصول، وبسایت یا اپلیکیشن را دارند.   UI Designer‌به طراحان رابط کاربری میگویند.UX تجربه ی کاربری میباشد یعنی اون زیبایی و حس خوبی که طرح به کاربر میدهد را در تجربه کاربری در او به وجود اورد و بعد از استفاده از آن احساس کاربر خوب باشد و باعث رجوع مجدد  کاربر به سایت یا برنامه شود لازم است بدانیم طراحی تجربه‌ی کاربری بسیار گسترده است و خود می‌تواند در بردارنده‌ی UI هم باشد.

تفاوت UI و UX چیست به زبان ساده

حتما بارها برای شما پیش آمده است که موقع مصرف یک سس گوجه فرنگی ، وقتی سس به انتها می‌ رسد به سختی آن را از ظرف خارج می‌کنید و هرچه جعبه‌ ی سس را تکان می‌ دهید سس باقی مانده در ظرف خارج نمی‌شود، هرچند این ظرف‌ها ظاهر بسیار زیبا  دارند اما از طرفی تجربه ‌ی چندان خوبی به شما منتقل نمی‌کند.

با مشاهده‌ ی این مشکل یکی از شرکت‌ هایی تولید کننده محصولات به این فکر افتاد که طراحی ظرف سس ‌های خود را تغییر دهد، آن‌ها یک طرح عجیب برای ظروف سس خود به وجود آوردند ، یک ظرف با سر پهن !!

به صورتی که شما به راحتی می ‌توانستید سس را به صورت سر و ته نگهداری کنید، هرچند ظاهر جذابی نداشت اما مشکل قبلی را به خوبی حل کرد و مصرف‌کنندگان به راحتی می‌توانستند تا انتها از محتوای سس مورد علاقه‌ی خود لذت ببرند و این دقیقا همان تجربه‌ی کاربری عالی برای کاربران بود.

پس اگر شما از سایت یا اپلیکیشنی استفاده کرده اید که که رضایتتون را جلب نکرده میتواند نقص از تجربه کاربری باشد با اینکه مثلا اون سایت از جنبه بصری شاید بسیار زیبا و جذاب باشد ولی باید در کنار زیبایی رابط کاربری دقت به تجربه  ی کاربری کاربر نیز بشود.

همه چیز هایی که در طراحی سایت میبینید مثل رنگ ها و فونت ها  و از این دسته رابط کاربری است و منو ها و بخش جستجو سایت و دکمه ها و لینک ها که در سایت میبینید تجربه کاربری یا  UX  میباشد.

مهمترین نکات در طراحی تجربه کاربری

محتوای مناسب و ساده ، معتبر بودن محتوا ، استفاده ساده ، کاربرد پذیری ،در دسترس بودن و طراحی ظاهری میباشد که در این بخش به توضیح دو مورد میپردازیم:

طراحی شما هرچقدر هم یا کیفیت و زیبا باشد اما کاربر نتواند به صورت کاربردی از آن استفاده کند تجربه خوبی در مشتری ایجاد نمیکند پس به جاگذاری دکمه ها و دسته بندی ها و ساختار طرح خود دقت کنید. یک مورد مهم دیگر در دسترس بودن برنامه یا سایت است یعنی اگر کاربر در زمان استفاده از سایت با خطای 404 مواجه شود احساس کاربر نسبت به سایت شما از بین خواهد رفت و در کنار این به سرعت سایت و نمایش درست مبلغ ها و تصاویر دقت بسیار زیادی کنید.

UI  و  UX

حال در این قسمت میخواهیم در مورد تفاوت های UI و UX  با همصحبت کنیم و بیشتر بدانیم:

طراحی UI  یک سایت و یا یک محصول وابسته به سلیقه طراح میباشد در مقابل طراح  UX باید به فرهنگ و سلیقه کاربران نیز توجه کند.

مراقب باشید !! اگر شما در این حوزه تازه کار هستید و یا اول کارتان است بدانید که بسیاری از افراد تازه کار این دو واژه  UI و UX را با هم جابجا بیان میکنند.

UI  یکی از زیر مجموعه های  UX  بشمار میرود.

UI  و UX  دو حرفه ی مجزا اما مکمل همدیگه هستند و برای یه نتیجه کاربری جذاب و لذت بخش میتوان از این دو استفاده کرد و هیجکدتم از این دو از دیگری بهتر نیست و در یک سطح هستند.

بررسی مهمترین قوانین UI و UX ( قوانین رابط کاربری و تجربه کاربری )

اولین قانون تجربه کاربری : قانون Fitts چیست؟

کاربران روی دکمه های بزرگ تر که نزدیک اند زودتر کلیک میکنند تا دکمه های ریز پس دکمه های مهم مثل خرید و سبد خرید در سایت باید بزرگ تر یاشند.

دومین قانون تجربه کاربری : قانون Hick چیست؟

در گزینه های قابل انتخاب برای کاربر از تعداد زیاد استفاده نکنید چون باعث زیاد شدن زمان تصمیم گیری میشود در نتیجه به کارفرما ضرر میزنه.

سومین قانون تجربه کاربری : قانون Proximity چیست؟

اشیا و محصولاتی که نزدیک هم چیده میشوند با هم در ارتباط هستند پس طبق این قانون اگر گزینه ای متفاوت است در جای متفاوتی باید از آن استفاده کرد.

چهارمین قانون تجربه کاربری : قانون Pragnanz چیست؟

این قانون سادگی است یعنی تا جایی که ممکن است باید طرح ها ساده باشند و از شلوغی دور باشند چون ذهن تصاویر ساده رو بیشتر جذب میکند.

UI vs UX

در قسمت پایانی لازم است بدانیم که در حال حاضر طراحانی هم هستند که دارای هر دو تخصص  UI  و UX  هستند و برای طراحی وب سایت یا اپلیکیشن هر دو پروژه را بر عهده میگیرند و قطعا درآمد آنها نیز از طراحان یک تخصص بیشتر است البته بدون داشتن دانش هر دو تخصص در یک فیلد ممکن نمیباشد و ترکیب این دو تخصص برای یک هدف است آن هم جذب کاربر و رساندن اطلاعات به آنها میباشد. برای اینکه طراحی اثر بخشی کامل را داشته باشد UI و UX باید در امتداد طراحی  شوند و طراحی وب سایت می بایست پس از طراحی قالب طراحی شده را توسط سلایق مختلف کاربران تست نماید.

  • مهمترین تفاوت UI و UX در چیست؟

    حروف UI مخفف User Interface یا رابط کاربری می باشد و حروف UX مخفف User EXperience یا تجربه کاربری هستند ، این دو کلمه کاملا مفاهیم مجزا و جدا از هم دارند و چندان به هم ارتباطی ندارند. معمولا از UI به عنوان رابط بین کاربر و سیستم های کامپیوتری نام برده می شود اما UX روند کاری است که طی مرور زمان ، کاربرهای سیستم از آن برای ارتباط با سیستم استفاده می کنند.
  • در طراحی وب UI بهتر است یا UX ؟

    شما باید در طراحی وب هم UI و هم UX را در کنار هم ببینید و چیزی به نام بهتر یا بدتر وجود ندارد.

علیرضا فاضلی
علیرضا فاضلی

طراح وب و گرافیست

من علیرضا هستم ، سالهاست که در حوزه طراحی سایت بصورت تخصصی فعالیت می کنم . تخصص های اصلی من در حوزه آموزش وردپرس ، آموزش نرم افزارهای گرافیکی و بصورت کلی هر چیزی در حوزه وب هست ... عاشق آموزش و یادگیری هستم.

نظرات