مهدی عادلی فر
بنیانگذار توسینسو و برنامه نویس

آموزش داشبورد مدیریتی وردپرس و تنظیمات عمومی به زبان ساده

چگونه تنظیمات عمومی و داشبورد مدیریتی Wordpress را انجام دهیم؟ در مطلب قبل در مورد نحوه نصب وردپرس صحبت کردیم. می خواهیم در این مطلب به صفحه اول بخش مدیریت ورد پرس که به آن dashboard یا همون داشبورد می گوییم صحبت کنیم. زمانی که شما نام کاربری و پسورد خود را در صفحه login وارد می کنید اولین صفحه ای که به آن وارد می شوید صفحه داشبورد است. در این صفحه می توانیم یک کلیتی از وب سایتی که داریم را ببینیم. همچنین یک تعداد پست ها و دیدگاه ها و یک سری اطلاعات به این شکل هم وجود دارد. شما می توانید از این قسمت با استفاده از لینک های موجود در این صفحه المان ها را در سایت خود تغییر دهید و به کامنت ها پاسخ دهید و بسیاری از کار ها را می توانید با این پنل انجام دهید. در داشبورد وردپرس قسمت هایی وجود دارد که آنها را به تفکیک توضیح می دهیم. دقت داشته باشید که با استفاده از درگ کردن می توانید ویجت ها را جابه جا کنید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

منوی داشبورد

وب سایت توسینسو

داشبورد وردپرس یک منو دارد که شامل آپشن هایی مانند پست ها(نوشته ها) و قسمت چندرسانه ای(رسانه ها)و صفحات و کامنت ها (دیدگاه ها) می باشد. همچنین در این منو می توان به مدیریت کاربران و پلاگین ها (افزونه ها) و سایر ابزار ها نیز پرداخت. منوی داشبورد قسمتی است که تقریبا به همه تنظیمات ورد پرس می توان از داخل آن دسترسی داشت.

تنظیمات صفحه

وب سایت توسینسو

در داشبورد ویجت های برای منظور های مختلف وجود دارد. که می توان آنها را در داشبورد نمایش داد یا مخفی کرد. در بخش تنظیمات صفحه چک باکس هایی برای نمایش و یا عدم نمایش این وجت هاوجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

بخش خوشامدگویی

وب سایت توسینسو

در بالای داشبورد بخشی به نام خوشامدگویی وجود دارد که شامل دکمه ای به نام شخصی سازی سایت شما قرار دارد که می توانید با استفاده از این دکمه چیدمان و عناصر در صفحه و قالب آن را تغییر دهید و به هر شکل که می خواهید شخصی سازی کنید. در زیر دکمه گفته شده یک لینک وجود دارد که با آن می توان یکی از قالب های موجود را برای وب سایت نصب کرد. در ستون وسط بخش خوشامدگویی یک سری لینک های مفید برای انجام کارهای مختلف وجود دارد از جمله نوشتن یک پست یا افزودن صفحات و مشاهده سایت و دیدن تغییرات. ستون آخر لینک هایی برای مدیریت لیست ها و ابزار ها و ویجت ها می باشد .

پیشنویس سریع

وب سایت توسینسو

این قسمت یک ویرایشگر کوچک است که می توانید با استفاده از آن پست های خود را از داشبورد بنویسید و ذخیره کند.

اخبار وردپرس

وب سایت توسینسو

ویجت اخبار وردپرس آخرین اخبار وردپرس را به شما نشان می دهد. برای مثال هر وقت که ورژن جدیدی ارائه شده باشد و لازم باشد که شما وردپرس خود را آپدیت کنید در این بخش به شما اطلاع داده خواهد شد.

فعالیت ها

وب سایت توسینسو

در بخش فعالیت ها فعالیت هایی که اخیرا در وب سایت انجام شده است نمایش داده می شود. در این بخش شما می توانید کامنت ها را ویرایش کنید و یا آنها را تایید یا عدم تایید کنید. یا آنها را به داخل اسپم ها بفرستید.

در یک نگاه

وب سایت توسینسو

این بخش یک گزارش بسیار کوچک در مورد پست ها و نظرات به شما خواهد داد. اگر شما بر روی یکی از این لینک ها کلیک کیند به صفحه مورد نظر می روید و می توانید آن محتویات را مدیریت کنید. همچنین در قسمت در یک نگاه می توانید ورژن وردپرس و تم نصب شده خود را نیز ببینید.

تنظیمات عمومی (همگانی)

تنظیمات عمومی وردپرس برای انجام برخی پیکربندی های اولیه و اساسی سایت شما به کار می رود. برای این که به این تنظیمات دسترسی داشته باشید از منوی داشبورد موس را بر روی تنظیمات ببرید و از منوی باز شده بر روی همگانی کلیک کنید. تصویر این صفحه به شکل زیر خواهد بود

وب سایت توسینسو

المان هایی که برای تنظیمات عمومی وجود دارند به شرح زیر می باشند.

  • عنوان سایت این قسمت عنوان سایتی را که شما می سازید را نشان می دهد. دقت داشته باشید که می توانید همه ی این المان ها را تغییر دهید.
  • معرفی کوتاه: در این بخش یک جمله کوتاه برای معرفی سایت شما قرار داده شده است.
  • نشانی وردپرس: آدرس قسمتی که وردپرس از آنجا اجرا می شود در این بخش آمده است.
  • نشانی سایت: در این قسمت آدرس سایتی که می خواهید در نوار آدرس دیده شود قرار داده شده است.
  • نشانی ایمیل: ایمیل شما در این قسمت قرار می گیرد و برای این است که اگر رمز ورود خود را فراموش کردید به این ایمیل ارسال خواهد شد.
  • عضویت: اگر این تیک را بزنید همه می توانند در سایت شما عضو شوند.
  • نقش پیشفرض کاربر تازه: این قسمت مشخص می کنند که نقش پیش فرض کسی که در سایت ثبت نام می کند کدام باشد.
  • زمان محلی یا منطقه زمانی در این بخش منطقه زمانی سایت را مشخص می کنید.
  • با ساختار تاریخ و ساختار زمان می توانید نحوه نمایش تاریخ و زمان را مشخص کنید و با روز آغازین هفته اولین روز هفته را مشخص می کنیم.

دقت داشته باشید که در صورت تغییر برای اعمال شدن باید بر روی دکمه ذخیره تغییرات کلیک کنید. با کلیک بر روی این دکمه تنظیمات ذخیره شده و پیامی مبنی بر موفقیت آمیز بودن ذخیره تنظیمات به شماده داده خواهد شد.


مهدی عادلی فر
مهدی عادلی فر

بنیانگذار توسینسو و برنامه نویس

مهدی عادلی، بنیان گذار TOSINSO. کارشناس ارشد نرم افزار کامپیوتر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و #C و جاوا و اندروید کار می کنم. در زمینه های موبایل و وب و ویندوز فعالیت دارم و به طراحی نرم افزار و اصول مهندسی نرم افزار علاقه مندم.

نظرات